Van 19 juli t/m 5 oktober 2025 heeft het Andreas Schotel Museum te Esbeek een tentoonstelling ingericht met tekeningen in kleurkrijt van buurtkinderen of leerlingen van zijn vriendin Magdaleen Rademaker die Andreas Schotel in zijn atelier heeft gemaakt.
In 1967 moet Andreas Schotel zijn atelier op het Gemeentelijk Handelsterrein bij de Binnenhaven aan de Rosestraat verlaten, omdat er plannen zijn juist op die plek een nieuwe spoorbrug aan te leggen. Uiteindelijk gaat dit voornemen niet door. Wel krijgt hij gelegenheid zijn atelier – weliswaar kleiner – op te bouwen aan de Brielselaan op het terrein van het Rotterdams Havenbedrijf bij de Maashaven. Op deze plek ligt het atelier niet langer geïsoleerd van de buitenwereld en meer in bewoond gebied, waardoor het voor passanten gemakkelijker wordt er binnen te lopen. En dat gaat al gauw gebeuren.
Kinderen uit de buurt en leerlingen van vriendin Leen Rademaker die lerares aan de opleiding voor kunstnijverheidsonderwijs De Windroos is, komen op het atelier en Schotel portretteert de jeugd in vlotte, rake tekeningen met Wasco-kleurkrijt, af en toe ook wel in aquarel.
In zijn oeuvre vormen deze tekeningen een aparte groep werken, die in de eerste helft van de jaren 1970 zijn ontstaan. Voor de expositie is er een keuze gemaakt uit deze krijttekeningen, die voor Schotel vooral bedoeld zullen zijn om zijn observatievermogen en tekenvaardigheid te oefenen. Wie de geportretteerden zijn, blijkt uit de voornaam die op de tekening gezet is, maar daarmee weten we nog geen familienaam en wie werkelijk is afgebeeld. Door toeval zijn we door een spontane reactie van iemand die zichzelf herkende, te weten gekomen wie enkele jeugdigen met naam en toenaam zijn. Dit zou verder alleen nog te achterhalen zijn door de tekeningen in Rotterdam-Zuid te exposeren in de hoop dat er misschien nog mensen zijn die zichzelf herkennen of weten wie afgebeeld is. Snelheid is geboden, want de kinderen van toen zijn inmiddels ruim zestig jaar en ouder.
Voor iedere kunstenaar is het atelier de plek, waar zijn leven zich in hoofdzaak afspeelt. Andreas Schotel heeft er zijn tekeningen en ontwerpen gemaakt, de tekeningen op de etsgrond in de plaat aangebracht, het getekende beeld met zuur in de plaat laten invreten, de tekening bijgewerkt, de plaat met zelfbereide inkt ingeïnkt, verwarmd, schoongemaakt met behulp van schoonmaakapparaat Mari en gedrukt op licht vochtig papier met behulp van de etspers. Een arbeidsintensief proces maar van iedere plaat kunnen wel talloze afdrukken worden vervaardigd, een tekening daarentegen is een unicum.
Peter Thoben, conservator