loader image

EEN NIEUW SEIZOEN IN DE BEELDENTUIN SEE 

Sinds de verplaatsing van de Beeldentuin aan de Andreas Schotelroute van het veld achter “De Houthakker” aan de Spaaneindsestraat naar het terrein achter de voormalige boerderij van de familie Verhoeven aan de Groenstraat heeft er een flinke ontwikkeling plaatsgevonden. Het terrein waarop de beeldentuin is gelegen is behoorlijk uitgebreid en recent nog verder vergroot. Op deze manier is er ruimte gecreëerd voor meer beelden en tegelijkertijd voor een opstelling die de beelden beter tot hun recht doen komen.

Ook de interesse voor de tentoongestelde werken is ondertussen gestaag gegroeid. Enerzijds als onderdeel van de Andreas Schotel Kunst- en Wandelroute, anderzijds ook als zelfstandige attractie. Een beeldentuin biedt ons immers de mogelijkheid om naast de vaste collectie beelden op de route, die allen een directe link met de plek en het werk van Andreas Schotel hebben, ook hedendaagse sculptuur op de route een plaats te geven en dat in de vorm van een deels wisselende tentoonstelling.

Het beheer van de beeldentuin SEE wordt verzorgt door Hannes Verhoeven, van wie ook enkele werken in de tentoonstelling te zien zijn. Dit jaar hebben we ook extra aandacht besteed aan de gehele lay-out en routing en beplanting op het terrein, alsmede de doorzichten naar de omgeving, zoals naar de naastgelegen wijngaard.

De grote aandacht voor de route stelt ons ook in staat steeds meer bekende kunstenaars uit de wereld van de hedendaagse sculptuur aan te trekken. In de tentoonstelling van dit jaar treft men ook werken aan uit onze vaste collectie zoals de “Poedel van Esbeek” door Tom Claassen en “Mitose” van Olaf Mooij. 

Van de Brabantse beeldend kunstenaar Harry Verhoeven, die verleden jaar nog een grote expositie in de Sint Janskathedraal had, konden we het bruikleen van een aantal werken in cortenstaal verlengen en aanvullen met een nieuw werk: “De Tien Geboden”. 

Ook de jarenlange samenwerking met de Rotterdamse beeldhouwer Onno Poiesz kon worden voortgezet, zodat zijn keramische sculpturen ook nu deel uit maken van de expositie.

Bart Somers, met wie we verleden jaar de samenwerking konden aangaan, heeft opnieuw een aantal beelden ter beschikking gesteld. Ook hij werkt graag in cortenstaal, materiaal dat zich uitstekend leent voor langdurige expositie in de buitenlucht. Dit seizoen kunnen we “Pajaro Perdido” tonen, uit 2010. Voor het vervaardigen van dit werk werd Somers geïnspireerd door rotstekeningen die hij aantrof in de Atacama woestijn in Chili.  Bij het tekenen van de figuren kwam er een sjamaan tevoorschijn. Dit krachtige beeld is het symbool geworden van de serie ‘Petroglifo’. Somers bewerkt en verwerkt de “petrogliefen” in meerpalen, die verstilde Hollandse wachters bij bruggen en sluizen. Groen verkleurd door algen, vol met littekens van tientallen jaren gebruik. Ze worden nu opgeknapt om een nieuw leven tegemoet te gaan: het omarmen van eeuwenoude kunst.

Daarnaast ook “Fearless house” uit 2018. Het beeld is eigenlijk dat van een huisje zoals U en ik dat als kind tekenden. Zo’n kinderhuisje is aandoenlijk. Niets is recht en alles is zó eenvoudig. Net zo eenvoudig als je eigen kindertijd was. Fearless house heeft geen achterwand, alles komt door de open achterkant ongefilterd en in grote hoeveelheden jouw leven en huisje binnen. Kunst is hier de thermometer van de tijdsgeest. De recente oorlog in Oekraïne en Gaza geeft dit Zen huisje een extra lading.

Een heel ander werk van Somers is “Tension” uit 2017-2024. Tension is precies wat het is: de spanning in een dikke metalen plaat, die onder een grote pers precies in een natuurlijke kromme vorm is gedrukt. De sokkel is nog massiever en is van 10 cm massief staal. Bart Somers zegt hierover: “Ik hou zelf enorm van de spanning van dit beeld. Als ik bezig ben, heb ik echt alles over voor dat ijzer. Omdat ik lief ben voor het ijzer, is het ijzer lief voor mij”. Met het materiaal maakt hij grote gebaren met weinig middelen en slaagt er zo in om warme emoties te leggen in het koude metaal.

Van de kunstenaar Pim Palsgraaf hebben we jaren geleden, tijdens de expositie in kerk in Esbeek reeds een werk getoond en nu kunnen we het bijzondere beeld “Multiscape 19” uit 2018 tonen. De strijd tussen natuur en stedelijkheid is een belangrijk thema in zijn werk waarbij de werken van Palsgraaf het resultaat zijn van een steeds verder verdiepend onderzoek naar de erosie van de menselijke leefomgeving. Het hert, dat hier als metafoor is gebruikt voor de natuur, lijkt te bezwijken onder het gewicht van de stad. De stad die zich als een gezwel uit het hert omhoog woekert zal ten onder gaan als de druk op de natuur te groot wordt.

Voor het eerst kunnen we ook een beeld van Rotterdammer Willem Besselink exposeren: “12 Hoeken” uit 2019. “12 Hoeken” is als een zonnewijzer, waarbij elk van de 12 metalen vormen zo is geplaatst dat de zonnestralen op de 21e van elke maand om 12.00 uur een van de vormen in een rechte hoek raken. Dit kleurige werk in staal refereert aan een heel andere, veel abstracter beeldtaal dan zijn Rotterdamse collega beeldhouwer Palsgraaf en zorgt daarmee zeker voor diversiteit in de expositie.

Na enige jaren kunnen we ook weer een recent beeld van de Brabantse kunstenaar Tijs Rooijakkers tonen: “Manus familia ad caelum”. Het maakt deel uit van de nog steeds groeiende serie MANUS, waarin Rooijakkers onderzoekt hoe een idee of een concept ontstaat. Waar komt het vandaan? En wat is je rol als drager van dit idee? Een ding is zeker: zonder je handen zou alles in het hoofd blijven. Dit werk is een assemblage van drie werken uit die groeiende MANUS beeldenserie. Deze samengevoegd lijken een gezin te vormen. Elk karakter heeft zich ontvouwd. In dit maakproces ontstaat een spel tussen het concept en de maker die verwonderd wil raken door wat er uit zijn handen komt.

Ook voor dit najaar staat er een bijzonder project op stapel. Federico, een kunstenaar uit Uruguay zal half augustus een aantal weken naar Esbeek komen om een nieuw werk voor de vaste collectie van SEE te bouwen. 

We nodigen iedereen, en de bewoners van Esbeek in het bijzonder, uit om gratis een kijkje te komen nemen in de wereld van SEE (Sculpture Expo Esbeek), elk weekend geopend van 10 tot 17 uur.

De Vrienden van Andreas Schotel

Danny van Vliembergen

Concept, ontwerp & realisatie website: Pulles Media Design